Vår verksamhetsidé
Sandö IBK erbjuder barn, ungdomar och vuxna, i första hand i närområdet, en attraktiv, sportslig, utmanande, utvecklande och social verksamhet.
  • Vi vill skapa gemenskap och relationsband mellan barn, ungdomar och vuxna.
  • Vi är en jämlik förening där sportsliga resurser fördelas rättvist oavsett kön.
  • Vi verkar för en könsneutral rollfördelning inom föreningsverksamheten.
  • Vi bedriver breddverksamhet i syfte att engagera och sysselsätta så många som möjligt i organisationen: spelare, ledare och föräldrar. I breddverksamheten ingår alla, från de yngsta åldersgrupperna till representationslag.
  • Vi vill ha en väl planerad verksamhet som drivs efter ekonomiskt realistiska förutsättningar.

Föreningens syfte med representationslag är att erbjuda en väl fungerande verksamhet även för spelare som inte längre får spela i ungdoms- eller juniorserier.
Vi vill också kunna erbjuda våra ledare och föräldrar med medlemskap möjlighet att utöva innebandy i våra motionsgrupper.
Med framtidsvisioner

Med 14 lag och närmare 300 aktiva medlemmar är Sandö IBK en halländsk innebandyförening med ambitioner.

Sandö IBK ger breddidrotten ett ansikte och Vallda en prick på kartan.

Sandö IBK´s kärnvärden: bredd, likabehandling och gemenskap, ligger till grund för vår verksamhetsidé, att erbjuda barn, ungdomar och vuxna, i första hand i närområdet, en attraktivt, sportslig, utmanande, utvecklande och social verksamhet inom sporten innebandy.

Under dokument kan ni läsa mer om Sandö IBK´s Policy och Stadgar.

Sandö Innebandy Klubb 20 år 16:e oktober 2015

För 20 år sedan bildades Sandö IBK. Vi hade blivit knutna till RF och SIBF, vår förening var på banan!

Det började dock några månader tidigare. Dan Andersson, Staffan Asp, Thomas Backström, Rune Bergenwall, Lars Gunn och Thomas Quiding som var bekanta med varandra genom grannskap, fotboll och ishockey satt i familjen Backströms trädgård, på vägen mot Sandö, en sommardag och samtalade om barnens idrottande. Detta ledde till starten av SIBK. Träningstiden blev på lördagar i Valldahallen mellan fyra och sex vilket spolierade tipsextra som då var en av veckans höjdpunkter - innebandyn först alltså!

Barnen i tioårsåldern var tjugo till antalet, de flesta kompisar sedan tidigare. Vad tiden led blev det dags för matchställ! Färgerna, då som nu, stöttes och blöttes. Eftersom vi inte fick ha ”landslagsfärgerna sol och hav” enades vi om gult och grönt.

Dåvarande styrelse hade som motto att bedriva verksamheten i första hand i Vallda med omnejd för att skapa gemenskap och idrottsglädje i form av innebandy.

Åren har gått i rasande fart och de tjugo tioåringarna har blivit många fler. Barn och ungdomar, flickor, pojkar och vuxna kämpar med att bli fulländade lirare och goda vänner på köpet! Det finns plats för många fler för visst finns hjärtat på rätt ställe!